Er elbil noe for deg som ikke har lademulighet hjemme?

Er elbil noe for deg som ikke har lademulighet hjemme?

Det norske elbileventyret fortsetter og hver måned rulles det ut en rekke nye elbiler på norske veier. Mange ønsker å kaste seg på elbilbølgen, men sitter kanskje på gjerdet da de ikke har lademulighet hjemme. Kanskje du er en av de som nettopp har kjøpt eller som vurderer å kjøpe elbil, men som ikke kan lade hjemme? I denne artikkelen gir vi deg en oversikt over hvilke lademuligheter som finnes der ute og tips til hvordan elbilhverdagen uten hjemmelader kan fungere.

Lading på arbeidsplassen

Undersøk om du har lademuligheter på arbeidsplassen eller om dette er noe din arbeidsgiver kan anskaffe for ansatte. Vi ser at flere og flere bedrifter investerer i lading for sine firmabiler der også ansatte kan lade. Circle K har løsninger der arbeidsgiver kan ta betalt for privat lading fra firmaets ladebokser. På markedet i dag finnes det også løsninger hvor du som har firmabil får lading dekket av jobben.

Lading i borettslag og sameier

Mange foretrekker å lade elbilen hjemme, men bor du et sted med felles garasje eller parkeringsplass kan du ikke nødvendigvis sette opp lader selv uten godkjenning fra styret. Den 24. november 2020 vedtok Stortinget derimot en ny lov om lading i borettslag og sameier. Denne loven sikrer at alle som har rett til å parkere på borettslagets eller sameiets eiendom også har rett til å lade. Hør med styret hvordan ditt boligselskap vil forholde seg til den nye loven. Meld deg gjerne til å være med i en ladekomité som kan utarbeide et forslag til styret. Anskaffelsen av ladeløsning tar ofte noe tid. Ønsker du ikke å vente til en ladeløsning er på plass i ditt borettslag eller sameie har du i mellomtiden andre alternativer.

Lading på offentlige plasser

Har du ikke lademulighet hjemme eller på arbeidsplassen finnes det fortsatt mange muligheter. Det offentlige ladenettverket i Norge blir stadig større, noe som gjør det mulig å basere ladingen utelukkende på dette. Se eksempel på hvordan denne småbarnsfamilien håndterer hverdagen uten hjemmelader.

Hvilke typer lading finnes på offentlige plasser?

Offentlig lading kan som hovedregel deles inn i tre kategorier:

  1. Saktelading: Bruk av vanlig stikkontakt, også kalt schuko. Dette er egnet for deg som har god tid og som kan la bilen stå i flere timer. Med tomt batteri kan det ta opptil et døgn før bilen er fulladet. Men du bør først forsikre deg om at slike ladetilbud fra vanlig stikkontakt er i tråd med gjeldende forskrifter.
  2. Normallading/semi-hurtiglading: Bruk av Type 2-kabel gjør at det går noe raskere enn ved bruk av vanlig stikkontakt. Avhengig av biltype og ladepunkt kan du kan få inntil 22 kW ladeeffekt, men vanligvis ikke mer enn 7-11 kW.
  3. Hurtiglading: En samlebetegnelse på lading raskere enn 22 kW, som omfatter både hurtiglading og lynlading. Ved behov for mye strøm raskt, er hurtiglading et godt alternativ.

Hvilken ladetype du bør velge avhenger faktorer som tilgjengelighet der du er, tid til rådighet og pris.

Hvor og når bør du lade?

Gjør deg kjent med hvilke lademuligheter som finnes der du ferdes. Plugshare og Ladestasjoner.no er eksempler på digitale plattformer som gir oversikt over ladetilbudet i Norge. Her kan du også filtrere på ladekategorier etter hva som passer ditt behov.

For at lading skal være enkelt uten at du trenger å planlegge bør du integrere det i dine hverdagsrutiner. Treningssentre, kjøpesentre og lokale matbutikker er typiske lokasjoner som tilbyr lading. I disse tilfellene kan du «klattlade» uten at batteriet trenger å være helt tomt før lading eller helt fullt før du er ferdig.

Disponerer du ikke egen parkeringsplass er det ofte naturlig å benytte kommunale ladeplasser i nærheten av der du bor eller jobber. På disse plassene har du mulighet til å sakte-/normallade. Noen plasser har ikke tidsbegrensning slik at du kan lade over natten, men dette varierer fra kommune til kommune.

Skal du på langtur og har behov for lading på veien er som regel hurtiglading det beste og raskeste alternativet. Denne artikkelen gir tips til deg som skal på langtur med elbil.

Hvordan holde ladekostnadene nede?

Som hovedregel reflekteres prisen på lading i effekten på ladetilbudet. Det vil si at jo raskere ladingen går, jo dyrere er det per kWh. Sakte-/normallading er ofte det billigste alternativet, men merk at man i noen tilfeller også må betale en tidsbestemt sats eller en parkeringsavgift som vil være uavhengig av forbruk. På noen normalladere betaler du for tiden du står og lader uavhengig av hvor mye strøm du får. Lader bilen sakte kan det bli dyrere å normallade, enn å bruke en hurtiglader.

Hurtiglading er som regel noe dyrere enn normallading, og lynlading er i noen tilfeller enda dyrere. Det eksisterer dog flere myter om høye priser for hurtiglading. I tillegg er det variasjon i hvilken prismodell de ulike ladeoperatørene benytter, noe som kan skape forvirring rundt hva man faktisk må betale.

Et første tips er derfor å forstå de faktiske ladekostnadene. Hos Circle K betaler du eksempelvis per kWh, slik at du kun betaler for den strømmen du faktisk får. Samtidig behøver du ikke å bekymre deg for ekstra kostnader dersom ladingen tar lang tid.

Det er heller ikke nødvendig å hurtiglade på lynladere hvis bilen uansett ikke kan lade raskere enn 50 kW. Det er derfor lurt å vite hva som er maksimal ladehastighet på din bil. Husk også at virkelig ladehastighet ofte bare er på 70-90% av oppgitt maksimal hastighet, og om vinteren kan det være enda lavere.

Sørg for å oppnå den beste prisen. Ofte er det billigere å registrere seg som kunde hos ulike operatører fremfor å bruke løsninger for engangsbetaling.

Valg av elbil gir flere besparelser i form av reduserte bompenger og avgifter. I valget mellom fossilbil og elbil gir det et skjevt bilde å kun sammenligne pris på fossilt drivstoff med pris på lading. Her bør man inkludere alle besparelsene i totalregnestykket, da lading er en relativt liten del av de totale bilholdskostnadene. Følger du rådene over kan du trygt anskaffe elbil selv om du ikke kan lade hjemme, og uten at dette blir en økonomisk belastning.

Relaterte nyheter

Les alle nyheter